2 ژانویه 2024- تحقیقات جدید ارتباط بالقوه ی بین سطوح ویتامین D و مقاومت به انسولین در کودکان، به ویژه در میان جمعیت های اقلیت قومی را روشن کرد. این مطالعه که یک تجزیه و تحلیل مقطعی بود، در میان 4650 کودک دبستانی 9 تا 10 ساله در بریتانیا- عمدتاً از آسیای جنوبی، سیاه‌پوستان کارائیب آفریقایی، و پس‌زمینه‌های سفید اروپایی- ارتباط بین غلظت ویتامین D در گردش(25-هیدروکسی ویتامینD) و نشانگرهای مقاومت به انسولین را بررسی کرد.

این مطالعه که توسط آنجلا دونین و همکارانش در مجله اپیدمیولوژی و سلامت جامعه منتشر شد، نشان می دهد که سطوح ویتامین D در گردش خون، بویژه در دختران و کودکان از اقوام آسیای جنوبی و سیاه‌پوستان آفریقایی کارائیب پایین تر است. پس از تنظیم سن، جنس، ماه، گروه قومی و مدرسه، محققان به رابطه معکوس بین غلظت ویتامین D در گردش خون و نشانگرهای مقاومت به انسولین اشاره کردند:

· ارتباط با مقاومت به انسولین: به ازای هر 1 نانومول در لیتر افزایش 25(OH)D، کاهش متناظری در سطح انسولین ناشتا به میزان 0.38 درصد، مقاومت به انسولین HOMA تا 0.39 درصد و کاهش گلوکز ناشتا به میزان 0.03 درصد ثبت شد.

· تفاوت های قومیتی: تفاوت در انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین، که به طور قابل توجهی در کودکان آسیای جنوبی و سیاهپوستان آفریقایی کارائیب بیشتر بود، پس از محاسبه غلظت 25(OH)D در گردش خون، بیش از 40 درصد کاهش یافت.

این یافته ها بر تأثیر بالقوه ی سطوح ویتامین D بر مقاومت به انسولین در کودکان در قومیت های مختلف تأکید می کند. نکته مهم این است که این مطالعه نشان می دهد که غلظت پایین ویتامین D در میان کودکان آسیای جنوبی و سیاهپوستان آفریقایی کارائیبی می تواند به سطوح بالاتر مقاومت به انسولین کمک کند.

نویسندگان این مطالعه بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه آیا مکمل ویتامینD  می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، به ویژه در کودکانی که غلظت ویتامین D در گردش خون آنها کمتر است، تاکید کردند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/pediatrics-neonatology/videos/study-suggests-link-between-vitamin-d-and-insulin-resistance-in-children-122476